Normalt, når vi hører om de danske rederier er det om store overskud og stort set ingen skat, eller ønsker om mere offentlig støtte.
Af Niels Tolstrup
I den forløbne uge har vi haft alle tre fænomener i spil.
Både Søfart og Børsen kunne berette om tal fra SKAT der beviste, at de danske rederier i de seneste år, som inkluderede både gode og dårlige indtjeningsår, har betalt maksimalt 0,8% i skat.
Blækket var dårligt tørt på disse to artikler før Danske Rederier og rederiernes skytshelgen, den tidligere minister og nuværende medlem af J Lauritzens fondens bestyrelse Bent Bendtsen, kom med krav om ekstra støtte til det statsejede skoleskib Danmark. Søfart kunne også berette om en stærk taktisk mediekampagne fra det privatejede skoleskib Georg Stage, som i flere år har sikret skibet et årligt tocifret statsligt støttebeløb. Man kan godt undres over, at det statslige skoleskib ikke er fuldt finansieret i statsbudgettet, medens et privat skoleskib er. Men efter nogle timer røg den relevante minister op af boksen, som havde hun sat sig på en kogeplade. Hun havde fundet 10 mill til skoleskibet Danmark og så var julefreden i hus, også hos regeringen og danske rederier sænkede julefreden sig.
I samme åndedræt kom direktøren for det maritime museum i Helsingør i næsten alle medier med en katastrofe beretning om, at museet ville lukke hvis man mistede 6 millioner kroner i årlig statsstøtte, som en kommission havde lagt op til. Kommissionen mente åbenbart ikke, at museet levede op til de krav, som kommissionen foreslog for fremtidig støtte. Direktøren mente selvfølgelig noget andet og arbejder hårdt på at sikre sig statsstøtten og mon ikke Danske Rederier arbejder i baggrunden også på dette projekt?
Det er utroligt at alt i den maritime branche efterhånden skal betales af det offentlige – samtidigt med at rederierne næsten ingen skat betaler. Det kan man kun kalde grådighed. Diverse maritime fonde betaler store summer til opførelsen af en opera, et museum, parker i København og vedligeholdelse af Georg Stage, men bagefter er det det offentlige, der skal dække million underskuddene i driften på disse projekter. Underskud enhver på forhånd kunne se komme. Enten må fondene også dække driftsunderskud eller rederierne med deres store overskud bør sætte lidt penge af til det eller betale mere i skat. det kan ikke være rigtigt at det er det offentlige der hele tiden skal betale og betale for maritime prestigeprojekter.
Nej, grådigheden har vist desværre ingen grænser i den maritime branche.