Europarådet i fornyet kritik af Danmark

Sag på vej mod Danmark i Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol

Ministerkomiteen i Europarådet har igen fundet at Danmark ikke lever op til sine forpligtigelser om den fri ret for arbejdstagere til at organisere sig.

Meget tyder på at tålmodigheden med Danmark er ved at være opbrugt, og som det blev rejst på Høringen Fair Maritim afholdt tidligere i år, ser det ud til at der snart kan rejses en sag ved domstolen-

Kun Søfarten er omfattet af en dansk lov mod den frie organisations- og forhandlingsret.

Igen, igen er Danmark udsat for hård international kritik på grund af DIS-lovens tilsidesættelse af grundlæggende rettigheder for arbejdstagere til at organisere sig. Rettigheder som DIS lovens paragraf 10 har suspenderet. 

Danmark er forpligtet til at sikre fri organisationsret.

Ministerkomiteen har den 5. juni 2024 udtalt at DIS-lovgivningen ikke er i overensstemmelse med Europarådets Socialpagt Artikel 5, der omhandler retten til at organisere sig. Artiklen lyder i sin helhed. 

Retten til at organisere sig.

For at sikre eller fremme arbejdernes og arbejdsgivernes ret til frit at oprette lokale, nationale eller internationale organisationer til beskyttelse af deres økonomiske og sociale interesser og til at tilslutte sig disse organisationer forpligter de kontraherende parter sig til at drage omsorg for, at deres lovgivning eller dennes anvendelse ikke begrænser denne frihed. Det skal fastsættes ved nationale love eller administrative bestemmelser, i hvilket omfang de i denne artikel fastsatte garantier skal finde anvendelse på politiet.

Ministerkomiteen noget snirklede ordlyd kan du læse nedenfor – først i dansk oversættelse og siden originalen på  engelsk – og på linket Europarådet kan du læse om rådet og dets opgaver. Det vigtigste i teksten findes næsten til sidst hvor ministerkomiteen skriver:

Recommends that Denmark:

– pursue the tripartite national dialogue, which involves all the relevant workers’ and employers’ organisations, with a view to finding sustainable solutions that will guarantee fully the right to organise and the right to bargain collectively on-board vessels entered in the International Shipping Register;

– take necessary measures to promote the presence of Danish trade unions when collective agreements are negotiated and concluded between foreign trade unions and Danish shipowners;

– provide detailed information in its next report on the specific steps taken to comply with the requirements of Articles 5 and 6§2 of the 1961 Charter.

Hele resolutionsteksten

Recommendation CM/RecChS(2024)37
on the application of the European Social Charter by Denmark with respect to Articles 5 and 6§2 (period 1 January 2017 to 31 December 2020) (Conclusions XXII-3)
(Adopted by the Committee of Ministers on 5 June 2024
at the 1500
th meeting of the Ministers’ Deputies)

Ministerkomitéen,[1] Under hensyntagen til den Europæiske Socialpagt, især Artikel C i den Reviderede Pagt og Artikel 21 i 1961-Pagten, som ændret ved Torinoprotokollen fra 1991; 

Under hensyntagen til rapporter om anvendelsen af den Europæiske Socialpagt indsendt af Danmark for tilsynscyklussen 2022 (XXII-3); 

Efter at have gennemgået Konklusioner XXII-3 fra Den Europæiske Komité for Sociale Rettigheder (ECSR), vedtaget i henhold til Artikel 5 og 6§2 i 1961-Pagten, som ændret ved Protokollen fra 1991; 

Under hensyntagen til ECSR’s konklusion om, at situationen i Danmark ikke var i overensstemmelse med Pagten under Artikel 5 på grund af, at lovgivningen om Det Internationale Skibsregister (Lov nr. 408/1988 som ændret) begrænser fagforeningers ret til at forhandle kollektivt på vegne af deres medlemmer, der ikke er bosat i Danmark; 

Under hensyntagen til ECSR’s konklusion om, at situationen i Danmark ikke var i overensstemmelse med 1961-Pagten under Artikel 6§2 på grund af, at retten til kollektive forhandlinger for ikke-bosiddende søfarende ansat på skibe indskrevet i Det Internationale Skibsregister er urimeligt begrænset; 

Under henvisning til, at der ifølge Artikel 5 i Pagten, med henblik på at sikre eller fremme arbejdstageres og arbejdsgiveres frihed til at danne lokale, nationale eller internationale organisationer til beskyttelse af deres økonomiske og sociale interesser og til at tilslutte sig disse organisationer, forpligter medlemsstaterne sig til at sikre, at national lovgivning ikke skal være sådan, at den begrænser, eller anvendes således, at den begrænser, denne frihed; 

Under henvisning til, at i henhold til Artikel 6§2, skal national lovgivning anerkende, at arbejdsgiver- og arbejdstagerorganisationer kan regulere deres forhold ved kollektive aftaler, og at fagforeninger skal have lov til at stræbe efter forbedring af eksisterende leve- og arbejdsvilkår for alle arbejdere, og at i dette område skal fagforeningernes rettigheder ikke begrænses af lovgivning til opnåelse af minimumsvilkår; 

Anerkende, at udøvelsen af retten til at organisere sig og retten til kollektive forhandlinger udgør et væsentligt grundlag for opfyldelsen af andre grundlæggende rettigheder garanteret af Pagten; Notere sig de oplysninger, der er givet af Danmark, ifølge hvilke løn- og arbejdsvilkår generelt fastlægges ved kollektive aftaler indgået mellem fagforeninger og arbejdsgiverorganisationer, og at næsten 80% af tredjelands-søfarende på danske skibe er dækket af kollektive aftaler. Notere sig i denne forbindelse, at for eksempel filippinske og indiske søfarende allerede er dækket af kollektive aftaler mellem danske rederier og fagforeninger i deres respektive lande, og at arbejdsmarkedets parter har aftalt, at danske kollektive aftaler også kan gælde for svenske og norske statsborgere; 

Anerkende, at disse ordninger er baseret på økonomiske overvejelser, da de sigter mod at forhindre, at danske skibe flagges ud til tredjelande, med det deraf følgende tab af beskæftigelse og indtægter for den danske skibsfartsindustri; 

Yderligere notere sig, at den danske regering generelt fortsætter med at opfordre arbejdsmarkedets parter til at finde bæredygtige løsninger med hensyn til beskæftigelsesforholdene på skibe indskrevet i Det Internationale Skibsregister; 

Under hensyntagen til Erklæringen om overholdelse af forpligtelser accepteret af medlemsstaterne i Europarådet, vedtaget af Ministerkomitéen den 10. november 1994 på dens 95. samling, og i overensstemmelse med hvert organs lovbestemte mandat, 

Understrege, at det er en primær ansvarlighed for enhver medlemsstat, der er fundet i strid med deres bindende forpligtelser under Pagten, at tage konkrete skridt mod at afhjælpe situationen; Under henvisning til Reykjavíkerklæringen vedtaget på det 4. topmøde for stats- og regeringschefer i Europarådet (16.-17. maj 2023), ifølge hvilken staterne bekræftede, at social retfærdighed er afgørende for demokratisk stabilitet og sikkerhed, og i denne forbindelse bekræftede deres fulde engagement i beskyttelsen og gennemførelsen af sociale rettigheder som garanteret af systemet i den Europæiske Socialpagt; 

Under hensyntagen til det forslag, der er fremsat af Den Regeringsudvalg; Anbefaler, at Danmark:

fortsætter den trepartsdialog på nationalt plan, der involverer alle relevante arbejdstager- og arbejdsgiverorganisationer, med henblik på at finde bæredygtige løsninger, der fuldt ud vil sikre retten til at organisere sig og retten til kollektive forhandlinger ombord på skibe indskrevet i Det Internationale Skibsregister;

tager nødvendige foranstaltninger for at fremme tilstedeværelsen af danske fagforeninger, når kollektive aftaler forhandles og indgås mellem udenlandske fagforeninger og danske rederier;

giver detaljerede oplysninger i sin næste rapport om de specifikke skridt, der er taget for at overholde kravene i Artikel 5 og 6§2 i 1961-Pagten.

[1] I dens sammensætning begrænset til repræsentanter for de stater, der er parter i den Europæiske Socialpagt eller den Reviderede Europæiske Socialpagt.

The Committee of Ministers,[1] 

Having regard to the European Social Charter, in particular Article C of the Revised Charter and Article 21 of the 1961 Charter, as amended by the 1991 Turin Protocol;

Considering reports on the application of the European Social Charter submitted by Denmark for the 2022 (XXII-3) supervision cycle;

Having examined Conclusions XXII-3 of the European Committee of Social Rights (ECSR) adopted under Articles 5 and 6§2 of the 1961 Charter, as amended by the 1991 Protocol;

Having regard to the conclusion of the ECSR that the situation in Denmark was not in conformity with the Charter under Article 5 on the ground that the legislation on the International Shipping Register (Act No. 408/1988 as amended) restricts the right of trade unions to bargain collectively on behalf of their members not resident in Denmark;

Having regard to the conclusion of the ECSR that the situation in Denmark was not in conformity with the 1961 Charter under Article 6§2 on the ground that the right to collective bargaining in respect of non-resident seafarers engaged on vessels entered in the International Shipping Register is unduly restricted;

Recalling that under Article 5 of the Charter, with a view to ensuring or promoting the freedom of workers and employers to form local, national or international organisations for the protection of their economic and social interests and to join those organisations, the States Parties undertake to ensure that national law shall not be such as to impair, nor shall it be so applied as to impair, this freedom;

Recalling that pursuant to Article 6§2, domestic law must recognise that employers’ and workers’ organisations may regulate their relations by collective agreement and that trade unions must be allowed to strive for the improvement of existing living and working conditions of all workers and in this area the rights of trade unions should not be limited by legislation to the attainment of minimum conditions;

Recognising that the exercise of the right to organise and the right to bargain collectively represents an essential basis for the fulfilment of other fundamental rights guaranteed by the Charter;

Noting the information provided by Denmark, according to which pay and working conditions are, as a general rule, laid down by collective agreements concluded between trade unions and employers’ organisations and that nearly 80% of third-country seafarers on Danish ships are covered by collective agreements. Noting in this respect that, for example, Filipino and Indian seafarers are already covered by collective agreements between Danish shipowners and trade unions in their respective countries and that the social partners have agreed that Danish collective agreements may apply also to Swedish and Norwegian nationals;

Acknowledging that these arrangements are based on economic considerations, as they aim to prevent the flagging out of Danish ships to third countries, with the attendant loss of employment and revenue for the Danish shipping industry;

Noting further that, in general, the Danish Government continues to call on the social partners to find sustainable solutions with respect to employment conditions on vessels entered in the International Shipping Register;

Taking into account the Declaration on compliance with commitments accepted by member States of the Council of Europe, adopted by the Committee of Ministers on 10 November 1994, at its 95th Session, and in conformity with each organ’s statutory mandate,

Stressing that it is a primary responsibility of any member State having been found to be in breach of their binding obligations under the Charter to take tangible steps towards remedying the situation;

Recalling the Reykjavík Declaration adopted at the 4th Summit of the Heads of State and Government of the Council of Europe (16-17 May 2023), according to which States reaffirmed that social justice is crucial for democratic stability and security and, in this regard, they reaffirmed their full commitment to the protection and implementation of social rights as guaranteed by the European Social Charter system;

Having regard to the proposal made by the Governmental Committee;

Recommends that Denmark:

– pursue the tripartite national dialogue, which involves all the relevant workers’ and employers’ organisations, with a view to finding sustainable solutions that will guarantee fully the right to organise and the right to bargain collectively on-board vessels entered in the International Shipping Register;

– take necessary measures to promote the presence of Danish trade unions when collective agreements are negotiated and concluded between foreign trade unions and Danish shipowners;

– provide detailed information in its next report on the specific steps taken to comply with the requirements of Articles 5 and 6§2 of the 1961 Charter.


[1] In its composition restricted to the Representatives of States Parties to the European Social Charter or the Revised European Social Charter.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *