NYE MILLIARD OVERSKUD I DANSKE REDERIER, MEN IGEN MEGET SMÅ SKATTEBETALINGER.

Foråret nærmer sig og dermed sæsonen for årsregnskaber.

Opdateret den 6 marts 2025 med de sendte regnskaber fra Danske Rederier.

Foråret nærmer sig og dermed sæsonen for årsregnskaber.

HISTORIEN GENTAGER SIG

Igen er der kæmpe milliard overskud og igen meget lidt skat, til samfundet. Det skyldes den danske tonnageskatteordning, som politikerne trods gentagne opfordringer fra de økonomiske vismænd ikke tør røre ved. 

De første fire danske rederier der har fremlagt 2024 årsregnskaberne, er A.P. Møller Mærsk, Rederiet Norden, DFDS og Torm som alle for 2024 kommer til at betale meget lidt eller intet i skat. Det samtidigt med, at man i regeringen slås om en krigsskat for den almindelige dansker. Og på samme tidspunkt hvor flere danske rederier har tjent godt på salg af gamle tankskibe til den russiske ”skyggeflåde”, hvad erhvervsministeren er kritisk overfor, men ikke rigtig gør noget ved. Rederierne sejler videre og som med vand på gæs preller alt åbenbart af på dem.

TREDJE HØJESTE OVERSKUD OG IGEN LAV SKAT

A.P. Møller Mærsk A/S rapporterer et 2024 overskud på svimlende 45 milliarder kr. Det er det 3. højeste overskud for rederiet nogensinde kun overgået af de to corona år. Dette viser igen, at krig og katastrofer er glimrende for container rederier. Rederiet udregner selv deres skat til 8,6% worldwide. Men da rederiet normalt sambeskattes med A.P. Møller Holding bliver den endelige danske skattebetaling meget mindre og nok meget tættere på nul som i de foregående år.

Rederiet Norden kommer i 2024 ud med et overskud på næsten 1,2 milliarder kr og udregner selv deres skat til 6,2%. 

DFDS rapporterer et 2024 resultat på 683 millioner kr med en global skat på 20,7%. Men da rederiet sambeskattes med deres holdingselskab ender den reelle danske skat nok som tidligere år på ca 1%.

Torm har udmeldt deres bedste resultat nogensinde på næsten 4,4 milliarder kr. Iflg. Deres egne beregninger skal de have skat tilbage!!

 Ovennævnte tal betyder at disse fire store danske rederier rapporterer en fælles global skat på ca 8% hvilket kun er rapporteret lavere under de to corona år. Det skal dog bemærkes at vi her taler om deres globale skat. Når vi ser på den danske skat, efter sambeskatning, kommer den nok til at ligge under 1% som i de foregående år.

DEN SOM HAR SKAL MERE GIVES

Lad os lige minde om, at alle andre danske selskaber betaler den almindelige selskabsskat på 22%. Langt de fleste økonomer er enige om, at rederiernes bidrag til samfundet er minimalt, fuldstændig som den danske beskæftigelse. Trods de bugnende pengetanke er der en uforståelig vilje blandt flertallet af vores politikere til at hælde endnu flere milliarder ned i rederiernes allerede særdeles velpolstrede lommer. Det er helt bibelsk.

 

 

Previous
Previous

Statsstøtte ud i det Blå.

Next
Next

3F Sømændenes generalforsamling slutter sig til den internationale kritik af DIS.